Verksamhetsberättelse 2019

06.10.2020 kl. 17:05

Föreningen är en ideell organisation, som arbetar för de svenskspråkiga äldres rättigheter genom att bistå sjuka och nödställda, påverka och idka samarbete via frivilliga samhällsinstanser i huvudstadsregionen. År 2019 har styrts av verksamhetsplanen. Speciellt har läget inom hemvården, teman för medlemskvällar och seminarium samt föreningens ekonomi diskuterats.

Rehabilitering

Föreningens fysioterapitjänster har omfattat aktivering i hemmiljö (se bilaga 1).

Sammanlagt har 67 klienter fått rehabilitering, 28 klienter har utgjorts av äldre par, där den ena parten är närståendevårdare, och 39 klienter var ensamboende. Åldersfördelningen har varit 65 till 96 år. 24 klienter har haft diagnostiserad minnessjukdom. Orsak till utvärderingsbesöken har utgjorts av fallolyckor , balansproblem, försvårad gång, behov av kunskap om ergonomi och förflyttning, rädsla att röra sig, smärta, försämrad rörlighet i lederna eller muskelbalans och hjälpmedelsbehov. Föreningen har kunnat erbjuda våra klienter 1 – 10 avgiftsfria besök. Totalt har antalet besök varit 502. Antalet besök/klient har varit ungefär 7,5.

I dagens Finland strävar man till att alla invånare skall kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. Detta innebär naturligtvis också risker för de vårdbehövande.

Föreningens fysioterapeuter har kunnat konstatera följande risker med boendet i eget hem hos de klienter de vårdat; risk att falla, risk att klienten isoleras i hemmet, hälsorisk (behovet av mera medicinsk hjälp), minnesproblem, fysisk och mental överbelastning för närståendevårdaren.

Glädjande är att klienterna upplevt tydliga förbättringar i sin hälsostatus efter vården. Klienterna har nämnt bl.a följande konkreta resultat (citat från intervjuerna):

• ”jag är motiverad att göra något själv efter alla mottagna råd, och, har mod att röra sig ute (t.o.m till operan)”,
  • ”jag är glad över att någon ser mina behov”,.
  • ”min vardag underlättas av att jag har bättre balans och vågar promenera ute”,
  • ”jag kan som synskadad röra mig ute med terapeuten”,
  • ”terapin i eget hem blir konkret”,
  • ”uppiggande att få tala mitt eget modersmål (svenska)”,
  • ”jag är nu tryggare då jag stiger upp från sängen”,
  • ”jag får råd om hjälpmedel”,
  • ”jag och min närståendevårdare får tips om träningsprogram som vi kan utföra tillsammans”,
  • ”jag har lärt sig gå utan rollator inomhus”,
  • ”jag är tacksam för att någon orkar lyssna till alla problem man får då man blir äldre”,
  • ”jag (ensamboende) är tacksam över besök, speciellt av en svenskspråkig terapeut”.

Medlemsverksamhet

Ett seminarium för medlemmar samt övriga intresserade ordnades på Tekniskas salar i Helsingfors. I seminariet deltog 56 personer.

Föreläsare under seminariet var:

• Pol.dr Christoffer Tigerstedt: ”Hur skall vi förhålla oss till äldres alkoholkonsumtion”
  • Volontärkoordinator Tamara Bergkvist: ”Stöd och assistans i ärenden utanför hemmet”
  • Vicehäradshövding Gita Klingenberg:”Testamente, intressebevakning och vårdvilja”
  • Professor Eija Kalso: ”Smärta ett viktigt symptom – ibland meningslöst lidande”
  • Auktoriserad sårvårdare Gunilla Lindholm:”Bensår och kompressionsbehandling”.

Ordförande Inger Östergård inledde och avslutade seminariet, som fick god feed-back av deltagarna

I samband med föreningens årsmöte talade evenemangskoordinator Siw Österman från Svenska Hörselförbundet utgående från temat: ”Vad göra när hörseln försämras”.

Den 17 september samlades vi till medlemskväll på Tölö servicecenter. Chefen för centret. Pia- Maria Grönqvist informerade om centrets verksamhet och inledde en diskussion om hemvården i Helsingfors.

Vid utgången av år 2019 hade föreningen 79 medlemmar, 10 medlemmar hade skrivits ut och föreningen hade fått 5 nya medlemmar.

Ekonomisk situation

En ständig utmaning för föreningens styrelse är att söka bidrag för vår verksamhet såväl av gamla som nya donatorer. Under verksamhetsåret 2019 har vi erhållit följande understöd:

Konstsamfundet                                       15.000 Euro

William Thurings Stiftelse                       3000 Euro

Emilie och Rudolf Geselius Stiftelse       4000 Euro

SAMS                                                      2000 Euro

Finlands patientförbund/STEA                4700 Euro

Stiftelsen 7 mars fonden                          2500 Euro

Sjuksköterskeföreningen Kihlans fond2 2000 Euro

Födelsedagsinbetalningar                         4130 Euro

Rebeckorna                                                 800 Euro

Vi är mycket tacksamma för dessa donationer. Utan detta ekonomiska understöd skulle föreningen inte kunna förverkliga den kvalitativa fysioterapi och de intressanta och sakkunniga föreläsningar, som vi idag kan erbjuda befolkningen i Helsingfors med omnejd.

Samarbete och kontakter.

De Sjukas Väl är medlem i Finlands Patientförbund. Inger Östergård, Nina Sundberg och Birgitta Geust har representerat De sjukas väl i Patientförbundets styrelse. Desutom har styrelsemedlemmarna i De Sjukas Väl bidragit med artiklar i Patientförbundets tidskrift. Ledaren i tidskriften översätts av föreningens ordförande Inger Östergård. I nr1/2019 har styrelsemedlemmen Birgitta Geust skrivit  artikeln ”De sjukas väl år 2019”. I nr 3/2019 har doktoranden i hälsovetenskaper Annika Ahläng skrivit  artikeln ”Personaldimensioneringen i äldre vården – det finns inga magiska tal” och i nr4/2019 har hon skrivit artikeln ”Etisk kompetens” och styrelsemedlemmen Lisbeth Blomqvist skivit  artikeln ”Taide-elämyksen merkitys terveydelle”  Två styrelsemedlemmar deltog i Patientförbundets seminarium i Jyväskylä.

Vi samarbetar med Helsingfors Mission genom utbyte av sakkunskap. Föreningens fysioterapeuter har regelbundet föreläst för volontärer vid Helsingfors Mission om trygg assistans. Föreningens viceordförande fortsätter som medlem i föreningens ledningsgrupp för den svenska seniorverksamheten. Föreningens ordförande har varit medlem i Kanta-servicens brukarråd

Studerande Malena Lunabba vid Social- och Kommunalhögskolan har inom ramen för sitt slutarbete intervjuat fem av föreningens klienter, som får rehabilitering av våra fysioterapeuter. Studien är ämnad att utvärdera vår verksamet. Analys och sammandrag utförs under år 2020. Denna utomstående granskning är mycket viktig, eftersom den ger oss möjlighet att se brister, och eventuellt få idéer för kommande verksamhet.

Föreningens ledning

På årsmötet 14 mars 2019 valdes följande styrelsemedlemmar för verksamhetsåret 2019. Inger Östergård valdes till ordförande. Till styrelsemedlemmar omvaldes Margaretha Berndtson, Gunvor Brettschneider,,Birgitta Geust, Jannika Påfs–Jakobsson, Nina Sundberg och Åsa Sundqvist. I maj fick vi en ny suppleant till styrelsen, Lisbeth Blomqvist. Kaj Kiljander och Brita Pawli ställde ej upp för omval.

Till verksamhetsgranskare valdes Kaj Kiljander, och till verksamhetsgranskarens suppleant valdes Wilhelm Holmberg

Vid det konstituerande styrelsemötet 15 maj 2018 valdes Gunvor Brettschneider till viceordförande och Birgitta Geust till sekreterare.

Karolina Söderlunds bokföringsbyrå Oy Degerby Debet & Credit Ab ansvarar för föreningens bokföring och redovisning.

Styrelsen har under verksamhetsåret sammanträtt 8 gånger.

Helsingfors den 24 februari 2020

På styrelsens vägnar