Verksamhetsberättelse 2018

20.03.2019 kl. 23:52
Föreningen är en ideell organisation, som arbetar för de äldres rättigheter genom att bistå sjuka och nödställda. påverka och idka samarbete via frivilliga samhällsinstanser i huvudstadsregionen. År 2018 har styrts av verksamhetsplanen. Speciellt har föreningens ekonomi, läget inom hemvården samt teman för medlemskvällar och seminarium diskuterats.

Rehabilitering

Föreningens fysioterapitjänster har omfattat aktivering i hemmiljö (se bilaga 1).
Sammanlagt har 64 klienter fått rehabilitering, 25 st har varit närståendefamiljer och 39 st ensamboende. Åldersfördelningen har varit 65 till 96 år. 20 klienter har haft diagnostiserad minnessjukdom. Orsken till värderingsbesöken har varit fallolyckor, balansproblem, försvårad gång, behov av kunskap om ergonomi och förflyttning, rädsla att röra sig, smärta, försämrad ledrörlighet eller muskelbalans och hjälpmedelsbehov. Vi har kunnat erbjuda våra klienter 1 – 10 avgiftsfria besök. Totalt har antalet besök varit 503.

I dagens Finland strävar man till att alla medborgare skall kunna vistas i sitt eget hem så länge som möjligt. Detta innebär naturligtvis också risker för de vårdbehövande. Våra fysioterapeuter har kunnat konstatera följande risker med hemmaboendet hos våra klienter; risken att falla, risk att klienten isoleras i hemmet, hälsorisk (behovet av mera medicinsk hjälp), minnesproblem, fysisk och mental överbelastning för närståendevårdaren.

Glädjande är att klienterna upplevt tydliga förbättringar i sin hälsostatus. Som exempel kan nämnas att klienten åter kan gå i trappor, och även kan besöka butiken. Endel är tacksamma över att de fått råd om hur de kan hjälpa sig själva. Närståendevårdaren har fått avlastning. Bättre muskelstyrka och balans. Klienten kan bo hemma ännu en tid. Professionell insikt i klientens problem i vardagen. Samtalspartner.på det egna modersmålet, svenska. Betydelsefulla förändringar i hemmet. Motivation till självhjälp. Tips och råd om hjälpmedel. Träningsprogram som kan utföras gemensamt (klient och närståendevårdare. Förändringar i den egna hälsan.

Medlemsverksamhet

Ett seminarium för medlemmar samt övriga intresserade ordnades på Kommunernas hus. I seminariet deltog 76 personer.

Föreläsare under seminariet var
Överläkare, docent Reino Pöyhiä: ”Olika former av smärta hos äldre”.
Överläkare, docent Harriet Finne: ”Bemötande av minnessjuka”
HVM, patientombudsman Carola Arjatsalo: ”Lagen om patientens ställning och rättigheter i vården”
Mag. i samhällsvetenskap Gunvor Brettschneider: ”Klientens självbestämmanderätt och valfrihet i socialvården”.
Akademilektor, docent Regina Santamäki-Fische:r ”Digitalisering” vad är det egentligen? Exempel från projekt inom vård och omsorg.
Magister i teaterkonst, projektledare Lilli Sukula – Lindblom: ”Kultur i vården för minnessjuka med 3-åriga Sol i minnet projektet.”

Ordförande Inger Östergård inledde och avslutade seminariet, som fick god feed-back av deltagarna

I samband med föreningens årsmöte talade överläkare, docent Esko Kaartinen om artros.

Den 1 oktober hölls ett medlemsmöte. Specialsakkunniga Christina Gestrin från Nylands förbund inledde en diskussion under temat ”Hur trygga svensk service i vårdreformen”.

Ekonomisk situation

En ständig utmaning för föreningens styrelse är att söka bidrag för vår verksamhet såväl av gamla som nya donatorer. Detta verksamhetsår har vi erhållit följande understöd:

Föreningen Granatenhjelm 30 000,00
William Thurings Stiftelse 3 000,00
Stiftelsen Tre Smeder 2 500,00
Emilie och Rudolf Geselius Stiftelse 3 000,00
Svenska Finlands Folktings Garanter 4 000,00
SAMS 2 000,00
Finlands patientförbund/STEA 3.651,30
Diverse donationer 183,00

Vi är mycket tacksamma för dessa donationer. Utan detta ekonomiska understöd skulle vi inte kunna förverkliga den kvalitativa fysioterapi och de intressanta och sakkunniga föreläsningar, som vi idag kan erbjuda befolkningen i Helsingfors med omnejd.
På Svenska dagen 6 november 2018 tilldelade Svenska Finlands Folktings Garanter oss ett stipendium på 4000 Euro från Ebba Sonntags fond. Vi uppskattar att utomstående är medvetna om det arbete De sjukas väl utför och värdesätter det.

Samarbete och kontakter.

De sjukas väl är medlem i Finlands Patientförbund. Inger Östergård, Nina Sundberg och Kaj Kiljander från styrelsen för De sjukas väl har även varit medlemmar i Patientförbundets styrelse. Desutom har styrelsemedlemmar i De sjukas väl bidragit med artiklar i Patientförbundets tidskrift. Två styrelsemedlemmar deltog i Patientförbundets seminarium, och kunde senare delge övriga styrelsemedlemmar det värdefulla innehållet från studiedagarna.

Fyra medlemmar från vår styrelse deltog i ett besök hos Helsingfors biträdande borgmästare Sanna Vesikangas Styrelsen hade tagit initiativ till mötet, eftersom en tydlig försämring av hemvårdstjänsterna i Helsingfors oroar oss. Bitr. borgmästare Vesikangas lovade initiera ett samarbete mellan hemvården i Helsingfors och De sjukas väl.

Samarbetet med yrkeshögskolan Arcada har fortsatt även detta år, och vi har fått löfte om att 1-2- studerande från Yrkeshögskolan som slutarbete i studierna skall göra en utvärdering av vår verksamhet. Denna utomstående granskning är mycket viktig, eftersom den ger oss möjlighet att se brister, och eventuellt få ideer för kommande verksamhet.

Föreningens ledning

På årsmötet 20 mars 2018 valdes följande styrelsemedlemmar för verksamhetsåret 2018. Inger Östergård valdes till ordförande. Till styrelsemedlemmar valdes Margaretha Berndtson,Gunvor Brettschneider,, Kaj Kiljander, Brita Pawli, Jannika Påfs – Jakobsson, Nina Sundberg samt suppleanterna Birgitta Geust och Åsa Sundqvist.

På konstituerande styrelsemötet 15 maj 2018 valdes Gunvor Brettschneider till viceordförande, Birgitta Geust till sekreterare och Kaj Kiljander till kassör.

Styrelsen har under verksamhetsåret sammanträtt 7 gånger.

Helsingfors den 14 februari 2019

På styrelsens vägnar