Berättelse över verksamhetsåret 2016

05.10.2017 kl. 21:46

BERÄTTELSE över verksamheten år 2016.

Föreningens verksamhet har varit att bistå sjuka att få den hjälp och det stöd de är berättigade till på sitt eget språk svenska samt att ge information i vårdfrågor. Föreningen har fortsatt satsa på fysioterapi inom öppen vård, vilket står i kongruens med äldreomsorgslagens riktlinjer – att förbättra tillgången på stödtjänster för hemmaboende äldre så att riskerna i vardagen inte försvårar de äldres möjligheter att bo i eget hem när funk- tionsförmågan försämras. Klienten, som fått fysioterapi i hemmiljö, kan kategoriseras enligt följande:

• en ensamboende dam i åldersgruppen 80-90 år, som bor i en höghuslägenhet,
  • ett par i åldersgruppen 75-85 år där kvinnan vårdar sin man i hemmet,
  • en närståendevårdarfamilj, där mannen vårdar sin minnessjuka fru.

Rehabilitering - aktivering och fysioterapi i hemmiljö

I samråd med socialarbetare vid svenska äldreomsorgen i Helsingfors har fysioterapi ordnats för svenskspråkiga äldre, som vårdats av en närståendevårdare i hemmet eller ensamboende äldre med rörelsehinder i behov av fysioterapi. Fysioterapin har utgått från individuella behov av stöd, träning och rådgivning och inkluderat 1-10 gånger fysioterapi eller rådgivning. Även korta besök, 1-2 per klient har förekommit. Fysioterapin har getts efter ett kartläggande besök, vilket följts av diskussion med och samtycke av klienten eller en anhörig. Målet har varit att öka trygghetskänslan, livskvalite- ten, rörelse- och funktionsförmågan, förebygga olycksfall och avlasta närståendevårdaren.

Klientstatistik
Sammanlagt har 61 hemmaboende äldre, 30 män (2015/22) och 31 kvinnor (2015/30) aktiverats i hemmet. Under året gjordes 391 hembesök (2015/369), geografiskt utspridda över hela Helsingfors. Av hembesöken har 39 (2015/30) gjorts till äldre inom närståendevården, 22 (2015/22) till ensamboende, medelålder 70 +. Av det totala antalet klienter hade 23 äldre en minnessjukdom. Volymen har ökat med 22 besök jämfört med år 2015. Kvaliteten och nyttan av fysioterapin i hemmiljö kan belysas via några citat:

- Det kom någon på besök som såg våra problem,
- Jag och min man har kunnat gå tillsammans till butiken nu när han klarar av att promenera med rollator,
- Vi fick tips och råd om hjälpmedel,
- Jag har haft nytta av att terapeuten pratar svenska. Jag förstår vad jag ska göra. Jag kan ju inte finska så bra.

Fysioterapeuternas arbetsbild har breddats och upplevs svara mera helhetsmässigt på klienternas subjektiva behov av aktivering och stöd i eget hem. Insatserna inom fysioterapin, som möjliggjorts genom donations- medel från svenska stiftelser och fonder, har kontinuerligt bedömts mot föreningens ekonomiska läge. Den ansträngda ekonomin har tvingat styrelsen att balansera utgifterna så att fysioterapin säkerställts i nuvarande omfattning inom öppen vård – hemvård och närståendevård. År 2015 fanns vård på institution/dygnetrunt- vård med på programmet.

Medlemskontakter
Föreningen hade 83 medlemmar per den 31.12.2016. Fyra (4) medlemmar har skrivits ut. Medlemsvärvning- en har resulterat i sju (7) nya medlemmar, Medlemsavgiften har varit 15 euro och för understödande sam- fund, 200 € enligt årsmötesbeslut. Två medlemscirkulär har sänts ut, ett på våren och ett på hösten. Föreningen uppdaterar kontinuerligt sin broschyr och hemsida www.desjukasval.fi
Föreningens öppna temadagar om äldres hälsa har hållits enligt följande:
29.3 Minne och minnesaktivering, hälsovårdare Margareta Holmberg, deltagare 9, 5.10 Sömnens betydelse för livskvalitet, professor Markku Partinen, deltagare 28.
Det traditionella seminariet Hur mår vi på äldre dar? ordnades 7 april, 79 deltagare. Sakkunniga belyste sömn och livskvalitet, neurologiska sjukdomar, etiken i vårdarbetet och vårdreformen. Seminariet fick både ris och ros.

Sociala medaktörer och samarbete
Föreningens medlemskap i Finlands Patientförbund personifieras i förbundsstyrelsen av Kaj Kiljander, Nina Sundberg och Inger Östergård, som fungerat som förbundets vice ordförande. Tidskriften Finlands Patient- tidning har utdelats som medlemsförmån till föreningens medlemmar. I tidskriften har ingått artiklar skrivna av styrelsemedlemmar:
1 / 2016 Klientavgifter inom hälso- och sjukvården chockhöjs på regeringens initiativ, G Brettschneider 2 / 2016 Sjukvård för äldre, akut och lokalt, Brita Pawli
3 / 2016 Ensamhet ett problem för många äldre personer, Inger Östergård
4 / 2016 Många frågor – få svar! Monta kysymyksiä – harva vastaus, Gunvor Brettschneider

Vid SenioRöst i östra Helsingfors har information om föreningens verksamhet givits. Föreningens fysiotera- peuter har föreläst i ergonomi och handledning inom volontärverksamheten vid HelsingforsMission där vice ordförande Gunvor Brettschneider ingått i organisationens ledningsgrupp för den svenska seniorverksamhe- ten. Ordförande Inger Östergård har 14.3 deltagit i Slaget efter 12 och i Nyheterna där temat var Rehabilite- ring i kommunerna. Den 19 maj deltog hon i Spotlight där man debatterade Ger vi våra minnessjuka för mycket psykofarmaka.

Styrelsen
Inger Östergård har fungerat som ordförande, Gunvor Brettschneider som vice ordförande, Kaj Kiljander som kassör och Brita Pawli som sekreterare. I styrelsen har ingått Margaretha Berndtson och Nina Sundberg mandatperiod 2016 - 2017. Gunvor Brettschneider, Kaj Kiljander och Jannica Påfs-Jakobsson, mandatperiod 2015 - 2016, ersättare Birgitta Geust och Åsa Sundquist. B Pawlis mandatperiod 2016-2017 Som verksam- hetsgranskare har Christel von Martens fungerat med Magnhild Nyqvist som ersättare.

Styrelsen har sammankommit till sex (6) möten och ett donationsöverlåtelsemöte i december samt gjort en studieresa till Stockholm 30.11 – 2.12. Studiebesöken gjordes till Aleris Rehab, ett privat vård- och omsorgs- företag, som erbjuder öppenvårdstjänster och rehabiliteringsinsatser inom sjukvård, äldreomsorg och psykisk hälsa samt till Suomikoti, ett äldreboende för finsktalande, öppnat år 1995. En artikel om studiebesöken kommer att ingå i Finlands Patienttidning år 2017.

I kongruens med stadgarna har styrelsen aktivt följt med situationen inom äldreomsorgen i huvudstadsregio- nen och utvecklingen av vårdreformen. Valfrihet i vården, de frivilliga organisationernas och småföretagares roll har diskuterats med sakkunniga.

Förutsättningar per ekonomi
I december nåddes styrelsen av en glädjande nyhet. Stiftelsen Maria Sjukhem, som stött rehabiliterande råd- givning till äldre och hjälpt äldre vara fysiskt aktiva i Helsingfors, hade fattat beslut donera sin kvarlåt i euro till föreningen. På förslag av föreningens kassör Kaj Kiljander har styrelsen beslutat instifta en fond, Fonden Maria Sjukhem med föreningens stadgar som regelverk. Med donationen tryggas, för en kort tid framöver, fysioterapitjänsterna, vilka är avtalsbaserade köp- och momsfria hälsovårdstjänster. Budgeterade medel har noga följts upp genom periodisering av godkända understöd och kontinuerlig utvärdering.
Vi tackar Stiftelsen Maria Sjukhem för donationen och för hållet ekonomiskt stöd från: Föreningen Granatenhjelm rf, SAMS Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf, Stiftelsen Tre Smeder, Stiftelsen 7:de Mars Fonden, William Thurings Stiftelse och Finlands Patientförbund /RAY.

Vi tackar fysioterapeuterna Nina Sundberg och Jannica Påfs-Jakobsson för deras insatser, Helsingfors stad för gott samarbete, bidragsgivarna och medlemmarna för visat förtroende och fortsatt stöd i en ekonomiskt svår tid. Balans- och resultaträkning bifogas.

Föreningen fungerar inom tredje sektorn som serviceproducent av hemrehabilitering för äldre. Föreningens fysioterapi stärker utbudet av svenskspråkiga hemvårdstjänster i Helsingfors. Färska enkäter visar, att läget att få hemvård på svenska inom den offentliga sektorn i Helsingfors, försämrats hela tiden.

Helsingfors den 31 januari 2017

Styrelsen genom Brita Pawli, sekreterare