Berättelse över verksamhetsåret 2013

02.05.2014 kl. 13:42

Medlemsaktiviteter
Vid årsmötet den 18 mars lyssnade 12 medlemmar till sångare Riki Sorsas berättelse Hur det är att leva vidare med en svår sjukdom. Han insjuknade år 2006 och fungerar idag som föreläsare och stödperson inom Cancerorganisationerna.

Årets höjdpunkt var föreningens öppna seminarium med rubrik Hur mår vi på äldre dar? den 17 april. Frågor som Finns det social service för äldre? Hur bibehåller vi våra krafter? och teman   När minnet sviker och Psykiska problem hos äldre ingick i programmet. Marknadsföringen i fack-tidskrifter, Hbl-puff, via styrelsemedlemmar och medlemscirkulär 1/2013 samlade 62 deltagare. Ett referat från seminariet publicerades i tidskriften Vård i focus 4/13 under rubrik När minnet sviker av Inger Östergård. Seminariematerial har införts på föreningens hemsida www.desjukasval.fi  Ekonomiskt stöd för seminariet erhölls från Stiftelsen Tre Smeder. Vi tackar bidragsgivaren.
Medlemskvällen den 4 december med 21 närvarande firades även som föreningens julfest. Med.dr Esko Kaartinen talade om Artros och dess behandling.
I tidskriften Finlands Patienttidning har ingått artiklarna Återseendet av medlem Elisabeth Morand-Löfving 1/2013, Att välja rätt när vi väljer skor av Inger Östergård 2/2013, Om valfrihet i vården år 2013 av Brita Pawli 4/2013, Dansen som en mångsidig form av friskvård och Tanssiminen – moni-puolinen terveyden huoltaminen av Kaj Kiljander 4/2013.
Medlemsvärvningen har resulterat i två (2) nya medlemmar. Obetalda medlemsavgifter är främsta orsaken till att 13 medlemmar utskrivits. Föreningen har 74 medlemmar. Tre medlemscirkulär har sänts ut, två på våren och ett på hösten. Medlemsavgiften har varit 15 €.

Rehabiliteringsvcerksamheten
Föreningen har fortsatt att satsa på rehabiliteringen, som under året omfattat 1) äldre svenskspråkiga inom långvården på Forsby sjukhus, 2) äldre svenskspråkiga i korttidsvård och i dagverksamhet vid Gustafsgårds äldreboende och 3) hemmaboende svenskatalande hemvårdsklienter inom Helsingfors stads närståendevård.
Totalt har 59 svenskspråkiga äldre, 35 kvinnor och 24 män, inom långtidsvården omfattats av rehabiliteringsprogrammet. Inom korttidsvården vid Gustafsgård har 36 äldre, 19 kvinnor och 17 män fått individuell fysioterapi. Gruppgymnastik har hållits 19 gånger på Forsby och stolgymnastik 34 gånger inom dagverksamheten på Gustafsgård. Forsby har besökts 56 gånger och Gustavsgård 68 gånger. Vi tackar fysioterapeut J. Påfs-Jakobsson, som ansvarat för rehabiliteringen på nämnda enheter.
För den rehabiliteringsverksamhet, som omfattar hemmaboende 75+, har samarbetet med hemvår-den vid Helsingfors stads svenska socialservicebyrå varit av central betydelse. Sammanlagt har 27 hemmaboende äldre inom närståendevården, 16 män och 11 kvinnor fått aktivering i hemmet. Under året gjordes 203 hembesök. En tilläggsfysioterapitjänst har köpts av Nina Hiekkanen. Vi tackar Helsingfors stads svenska social-service och fysioterapeuterna Nina Hiekkanen och Jannica Påfs-Jakobsson för gott samarbete.

Fysioterapin inom öppna vården, med mål att förbättra rörelseförmågan samt via samtal på moders-målet påverka den äldre positivt så att närståendevårdarens vardag underlättas, har givit resultat visar utvärderingsrapporten Upplevelsen av hur fysioterapi i hemmiljö inverkar på vardagen för äldre patienter och deras närståendevårdare – En kvalitativ studie om fysioterapi i hemmet. Evalueringsrapporten är gjord av Edit Lundström & Michael Westerlund som beställnings- och  examensarbete inom utbildningsprogrammet i fysioterapi vid yrkeshögskolan Arcada. Föreningen beviljade ovannämnda studerande á 100 € vid deras dimittering. Planer finns att ytterligare göra    en akademisk uppföljning.
Ekonomiskt bidrag har erhållits från SSF, sjuksköterskeföreningen i Finland för distribuering av utvärderingsrapporten till de svenska och tvåspråkiga kommunerna.
Sammanfattningsvis konstateras att den språkliga miljön är understimulerande för svenskspråkiga äldre inom långvården och att den ökade tillströmningen av klienter med psykiska problem oroar. Med ökad satsning på hemmaboende ökar behovet av rehabilitering i hemmen. Nuvarande ekono-miska ramvillkor tillåter inte en utvidgning av fysioterapin till ensamboende äldre inom t.ex för-samlingarnas väntjänst.
Vi tackar för ekonomiskt stöd från föreningen Granatenhjelm, William Thurings Stiftelse, Stiftelsen 7:de Mars Fonden, Otto Malms Donationsfond, Finlands Patientförbund.

Samarbetet med andra aktörer
Föreningen är medlem i Finlands Patientförbund och representeras i förbundsstyrelse och utskott av Inger Östergård, som fungerar som förbundets vice ordförande. Kaj Kiljander är styrelsemedlem. Förbundets tidskrift Finlands Patienttidning utdelas som medlemsförmån till föreningens medlem-mar. I förbundets Vertaistuki / Kamratutbildning med läkemedelshantering och patientombudsfrå-gor på programmet dagarna 12.1 och 2.2 deltog två (2) medlemmar. I utbildningsresan till Tallinn den 9-10 september deltog tre (3) styrelsemedlemmar.
Inom Projektet Senio Röst, som utvecklar aktiviteter på svenska för seniorer i östra Helsingfors,   har föreningen varit aktiv och spridit information om sin verksamhet. Under Må Bra dagen den 23 oktober på Kampens servicecentral marknadsfördes föreningens fysioterapi.

Styrelsens aktiviteter
I enlighet med verksamhetsplanen har styrelsen på olika sätt målmedvetet arbetat för att vård- och omsorgstjänster av hög kvalitet säkerställs de äldre. Alarmerande artiklar om vanvård av äldre har föranlett styrelsen att noga följa med vad som sker inom äldreomsorgen i huvudstadsregionen.
Den lag om äldreservice, som trädde i kraft 1.7.2013, betonar bl.a. betydelsen av samarbete mellan kommunal verksamhet och organisationer, som företräder den äldre befolkningen. Med  rehabilite-ringsverksamheten är föreningen en föregångare och banbrytare på detta område.
I styrelsen, som bestått av ordförande, sex (6) medlemmar och två (2) ersättare, har G. Brettschnei-der fungerat som vice ordförande, K. Kiljander som kassör, B. Pawli som sekreterare. Styrelsen har sammankommit till åtta (8) styrelsemöten. Protokollen berättar vidare att arbetsmöten hållits kring planeringen av seminariet, att planer finns att överföra föreningens arkivmaterial till Svenska Arkiv-föreningens centralarkiv och att medlemsvärvningen är ett tyngdpunktsområde som kräver fortsatt aktiv satsning. Styrelsens ansträngningar att hitta finansiering till rehabiliteringsverksamheten är en pågående process.
Ekonomin  Föreningens ekonomiska situation har varit stabil. Vi tackar alla som stött vår verksam-het ekonomiskt. Balans- och resultaträkning bifogas.

Helsingfors den  4/ 2 2014
Styrelsen genom