Berättelse över verksamhetsåret 2012

28.04.2014 kl. 13:52

Vid årsmötet, som hölls den 15 mars 2012, valdes Inger Östergård till ordförande. Margaretha Berndtson och Brita Pawli omvaldes för 2-årsperioden 2012-2013 och Runa Reimavuo som ersättare. Gunvor Brettschneider, Jannica Påfs-Jakobsson, Kaj Kiljander och ersättare Ulla-Brita Ruuskanen fortsatte sina mandat 2011-2012. Till verksamhetsgranskare återvaldes Carl Ahlskog och ersättare Magnhild Nyqvist.

Medlemsverksamhet:
Årets höjdpunkt var föreningens öppna seminarium Positivt åldrande – hur åldras värdigt? som arrangerades den 29 mars. Teman om den åldrande hjärnan, utveckling, mognad och hälsa på äldre dar, urininkontinens hos män och kvinnor m.m. ingick i programmet. Seminariematerial har införts på föreningens hemsida. Utskick har även gjorts per lista. Medlemmarna inbjöds per medlemscirku- lär. Vid seminariet lanserades föreningens omarbetade och nytryckta broschyr. Ekonomiskt stöd er- hölls från Stiftelsen Tre Smeder, Svenska Folkskolans Vänner, Finlands Patientförbund. Vi tackar.
Tidskriften Vård i focus 2/12 införde artikelreferaten Hjärnhälsa genom motion av B.Pawli och Positivt åldrande - hur åldras värdigt av I.Östergård. I Finlands Patienttidning 2/2012 ingick refe- ratet ”Matglädje för äldre” av B. Pawli
Utrymmet i Kommunernas hus begränsade deltagarantalet till 90 personer varför ett förnyat semina- rium med rubrik ”Hur mår vi på äldre dar?” har utannonserats till 17.4.2013. Seminarieprogram- met är synligt på hemsidan www.desjukasval.fi som kontinuerligt uppdateras.
Vid årsmötet, som samlade 9 medlemmar, reflekterade SSF verksamhetsledare Marianne Falck över frågor i anslutning till den nya social- och hälsovårdslagen. Medlemskvällen i april kring Vin och Hälsa med Marianne Falck som föreläsare samlade 11 deltagare.
Medlemsvärvningen som aktivt inleddes år 2011 har gett resultat, 22 nya medlem har tillkommit. Föreningen har 82 medlemmar, två medlemmar har avlidit och två avgått. Tre medlemscirkulär har sänts ut, två på våren och ett på hösten. Medlemsavgiften har varit 10 €.

RehabiliteringsVerksamhet
Föreningens rehabilitering har visat sig vara en lyckad satsning i en tid då den ena utredningen efter den andra visat att det finns stora brister i vården av de äldre. Via omfördelning av beviljade under- stöd, som förhandlats fram med bidragsgivarna har rehabiliteringsverksamheten inom öppen vård kunnat växa till vad den är idag. Vi tackar för ekonomiskt stöd från föreningen Granatenhjelm, SAMS Samarbetsförbundet kring funktionshinder, William Thurings stiftelse och Stiftelsen 7:de mars fonden. Bidragsgivarna efterlyser evalueringsrapport över rehabiliteringen i öppen vård. Rehabiliteringen har omspänt svenskspråkig långtidsvård på Stengård och Forsby, korttidsvård och dagverksamhet vid Gustafsgård samt svenskatalande hemvårdsklienter inom H:fors stads närståen- devård.
Totalt har 68 svenskspråkiga äldre inom långtidsvården i Helsingfors omfattats av rehabiliterings- programmet. På Stengård har 12 äldre per 44 besök, på Forsby har 18 äldre per 68 besök och på Gustafsgård/korttidsvård har 29 äldre per 19 besök fått individuell fysioterapi. Gruppgymnastik har hållits 16 gånger på Forsby och stolgymnastik 9 gånger på Gustafsgård/dagverksamhet. Avdelningen på Stengård tilldelades en egen fysioterapeut från stadens sida i början av maj 2012. Föreningens styrelse beslöt därför att diskutera med Gustafsgårds svenska avdelning om möjlighe-
ten att överföra rehabilteringen till Gustafsgårds åldringscentral. Erbjudandet togs emot med tacksamhet varefter föreningens fysioterapiresurs flyttades från Stengård till Gustafsgård per 21.9.2012. Vi tackar fysioterapeut Jannica Påfs-Jakobsson, som ansvarat för rehabiliteringen på långvårdsenheterna.
I den rehabiliteringsverksamhet som innefattar hemmaboende 75+ har samarbetet med stadens svenska socialservicebyrå varit av central betydelse. Via hemvårdens samordnade nätverk har före- ningen fått kännedom om äldre i behov av extra språklig och rörelseinriktad stimulering i hemmet. Aktiveringsperioden på 10 gånger à 45 minuter har föregåtts av ett SPPB-testbatteri och ett balans- test varefter mål för aktiviteten satts upp. Målet har varit att förbättra rörelseförmågan/balans, mus- kelstyrka och gånghastighet samt via samtal på modersmålet påverka den äldre positivt så att närstå- endevårdarens vardag underlättas. Bedömning av riskfaktorer i hemmiljön och förebyggande av olycksfall har ingått i hembesöken. Efterfrågan av fysioterapistöd inom yngre åldersklasser har ökat.
Sammanlagt har 19 män och 14 kvinna fått aktivering i hemmet. Under året gjordes 252 hembesök. En tilläggsfysioterapitjänst på arvodesbasis har köpts av Nina Hiekkanen. Vi tackar Helsingfors stads svenska socialservice och fysioterapeuterna Nina Hiekkanen och Jannica Påfs-Jakobsson. Rehabiliteringsbehovet inom närståendevården bara växer i omfattning medan fysioterapin på Sten- gård avslutades 19.6.2012.
Under rubrik ”Även ett litet steg har stor betydelse (1/2012) och ”De Sjukas Väl tekee uraa uurta- vaa työtä” (2/2012) har rehabiliteringsverksamheten uppmärksammats i Finlands Patienttidning.

NätverksSamarbetet
med Finlands Patientförbund rf har fortsatt enligt tidigare mönster. Föreningen är medlem i förbun- det och representeras i förbundsstyrelse och utskott av I. Östergård, som fungerar som förbundets vice ordförande. K. Kiljander är styrelsemedlem. Förbundets seminarieresa 29 - 30.6 gick till Tallinn och hörsammades av fyra (4) styrelsemedlemmar. För det årliga understödet tackar vi Finlands Patientförbund rf..

StyrelseVerksamheten
Styrelsen har varit aktiv och tagit ställning till förslaget om den s.k. äldreomsorgslagen/Lag om de äldres verksamhetsförmåga och de äldres social- och hälsovårdstjänster och tillsänt ministrarna P. Risikko och M.Gutzenina-Richardson ett utlåtande. I. Östergård har uppmärksammat lagen i arti- keln Antalet vårdare är en nyckelfråga inom äldreomsorgen (Patienttidningen 3/2012). I styrelsen, som bestått av ordförande, sex (6) medlemmar och två (2) ersättare, har G. Brettschneider fungerat som vice ordförande, K. Kiljander som kassör, B. Pawli som sekreterare.
Styrelsen har sammankommit till 6 möten. Referat i dagstidningar gällande vård av äldre har föran- lett styrelsen att noga följa med vad som sker inom äldreomsorgen i huvudstadsregionen. Läget på Stengård har bedömts som svårt.
Protokollen berättar vidare att styrelsen flitigt diskuterat omfördelningen av rehabiliteringsresurser- na. Synliggörandet av verksamheten och medlemsvärvningen har varit ett viktigt tyngdpunktsområ- de.

Ekonomi
Föreningens ekonomiska situation har varit stabil. Vi tackar alla som stött vår verksam- het ekonomiskt.

Helsingfors den 18.02.2013
Styrelsen genom